Undrar du över något?

Här kan du söka efter ett ämne eller något specifikt och se om vi har svaret liggande för dig.

5 TIPS TILL MTB BIKEFIT

 

Små tweaks och justering av sammansättning av din cykel kan göra stor skillnad ute i spåren. Därför vill jag gärna dela med mig av mina 5 bästa tips till Bikefit MTB. Det är små saker som kan göra dig till en snabbare mountainbiker .

VARFÖR BIKEFITS

Med korten på bordet så är jag en nörd när det kommer till mountainbikes. Jag älskar att tweake inställningar och göra justeringar för att få så mycket som möjligt utav min cykel. Jag tror att det kan göra stor skillnad både rent fysiskt och mentalt att man vet att cykeln är optimalt inställd.  Så finns det heller inga ursäkter.

Verkstad och transport när jag är ute på vägarna. Här gör jag mina egna bikefits. Bild från min Instagram.

DE 5 BÄSTA BIKEFIT TIPS

Följande tips ger dig optimal säkerhet, den bästa användning av dina tekniska köregenskaper och minimerar ditt energi användning på cykeln.

  1. Breda däck

Breda däck mer komfort/ mer fjärding, bättre balans och kontroll. Satsa på en däckbredd ml 2.30 – 2.35 tum oavsett om du kör XC, Trail, All-Mountain eller Enduro. Att undersöka om du har rätt luftmängd i däcken är, med hjälp av tummen, trycka kraftigt på däcket och att du får en bula /grop i både fram -och bakdäck.

PS: Vid körning i bergiga förhållanden rekommenderar jag att till Enduro, 2.40 – 2.50 däck och ca 30 psi i lufttryck.

  1. Kort Styrstam

Ju kortare din styrstam är ju mer centrerad blir du på cykeln. Med en längre styrstam flyttar du din tyngdpunkt ut mot eller över framnavet vilket inte är en fördel om du kör på avancerad terräng.

Race Face Atlas Styrstam, som kommer i 50 och 65 mm

Tumregel: Du ska kunna se framnavet framför styret när du sätter dig på sadeln med händerna på handtagen.

Välj gärna en styrstam ml. 40 och 70 mm. Hellre en längre ram än en allt för lång styrstam. En längre ram bidrar till mer stabilitet under körningen.

Klicka här för att se vårt sortiment av MTB styrstammar 

  1. Brett styre 

Ett brett styre är lika med stabilitet och bra manövreringsmoment. Välj ett styre som passar din famns bredd.

Så mäter du: Bredden på din famn mäter du genom att sträcka dina armar avslappnat fram med lätt böjda armbågade – imitera att du har händerna på styret. Därefter får du en kompis att mäta avståndet mellan yttersida på ena hand till yttersida på andra handen. Är du t.ex. 180 cm, normalt byggd så borde du han en famnbredd på 75 – 76 cm.

Ställ in styret i en vinkel (backsweep) så att hela handflatan vilar på styret.

Massor av breda MTB styren i flera färger

Undvik att styrets ändar pekar alltför mycket uppåt, det resulterar i att utsidan av handflatorna vilar. Dina händer kommer då att somna eftersom styret trycker och irriterar nervbanorna. Ömma handleder kan också förekomma om handleden tvingas i fel vinkel.

Viktigt: Ett brett styre har inga nackdelar, inte heller finns det någon risk att fastna i träd, buskar eller liknande på smala spår. Smala spår finns inte längre. Ett brett styre är bara till din fördel. Kom ihåg att ha handskar som täcker hela handen så du inte river dig på taggar i skogen.

  1. Bromsgrepp

Det är en god idé att ha ett bromsgrepp som har 45 graders vinkel på styret så att du en rak vinkel från ditt pekfinger till armbågen. Det säkerställer att dina handflator arbetar in mot styret vilket ger extra skyddande position bakom styret.

Är ditt bromsgrepp längre ner än 45 grader, mätt från en horisontallinje vid styret, är dina handflator ovanför styret och det är en större chans att du mister greppet om styret i hög fart eller på tekniska sektioner.

  1. Sadelhöjden

En bra tumregel är, att när du sitter på sadel och har den ena fot/pedal lodrätt (kl.6). Ska du kunna sträcka hälen under pedalaxeln (helst 45 grader). Samtidigt bör du ha ett naturligt böjt knä. Med ett naturligt böjt knä, är knät hela tiden stabiliserat. I

En lägre placerad sadel ger en lägre tyngdpunkt, som är A och O på din cykel när det är avancerad terräng.

De mesta handlar om balans inom MTB och när du har den bästa möjliga balans kan du också börja utmana dig själv i spåren.

Om ditt höftparti blir allt för utsträckt har du en för högt placerad sadelhöjd, det resulterar att du har minimum balans. Din balans ska vara sitta höfterna. Höfterna styrs av anklen, det är därför det är viktigt att din häl bör vara under pedalaxlen när du sätter ena fot i marken (kl.6). Det betyder att dina höfter är klara till att jobba hårt och ge dig bästa möjliga balans.

Mitt råd: Köp en dropperpost och du har gear till tänkbara förhållanden.

  • När du ska ge MAX
  • Tekniska sektioner
  • Svår terräng

Bonus Tips 

Handtag 

Ha alltid massa grepp/gummi på handtagen. Slitna handtag är dumt och ökar möjligheten för att dina händer glider ur handtaget oavsett inställning.

Köp handtagen i en storlek så att fingrarna inte möter handflatan. Ca. 5 mm mellanrum bör det vara mellan längsta fingrarna och handflatan när du har ett avslappnat grepp om handtaget. Dessutom slipper man armpump, som kan också uppstå om handtaget är för tjock

Ge alla 5 tips en chans. Prova inte bara en gång. Om en månad kommer du aldrig att ha ditt gamla setup! Och kom ihåg, massor av gummi!

Lycka till!

/ Mads Weidemann, Blacksnow Ambassadör

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You can use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>