Undrar du över något?

Här kan du söka efter ett ämne eller något specifikt och se om vi har svaret liggande för dig.

Försäsongsträning- Bli klar för skidsemestern med vårt gratis träningsprogram

För att vara redo för skidsemestern, bör du i god tid innan börja den fysiska träningen för din skidsemester. Du kommer att minska risken för skador och förhöja nöjet. Få vårt fulla träningsprogram gratis och kom igång med din försäsongsträning.

VARFÖR FÖRSÄSONGSTRÄNA?

Du bör grunda med träning inför skidsemestern för att undvika skador och förhöja nöjet, vilket i slutändan kommer att göra dig till en bättre skidåkare. Alltför många åker på skidsemester och är hopplöst ute ur form.

ski utövar

Knäböj är en del av en bra träning för skidåkning

Om du är van att sitta i en kontorsstol, är kroppen inte van vid att röra sig i så många timmar, vilket kommer att tära hårt på den. Det gör att det i slutändan blir mindre roligt och risk för skador mångdubblas. Det finns ingen anledning att inte komma igång tidigt med träningen.

Stort utbud av skyddsutrustning för skidsemestrar. Hjälmar / ryggskydd / höftskydd, etc.

HUR LÅNG TID INNAN SKIDSEMESTERNS SKA JAG BÖRJA?

Som ett minimum, rekommenderar vi 12-veckors försäsongsträning innan din skidsemester. Det är inte bara dina muskler utan även senor och leder måste vänja sig vid de ökade påfrestningarna. Det bästa är ändå att hålla dig sysselsatt under hela året, så känns träningen också mycket lättare.

FYRA GRUNDELEMENT UNDER TRÄNINGEN

Vi har valt ut fyra grundläggande element i träningen, som du måste ågna extra uppmärksamhet åt och som vår träningsprogram är uppbyggt kring. De fyra grundelementen är:

  • Styrka
  • Uthållighet
  • Balans
  • Koordination

Varför har vi valt dessa fyra grundläggande element för träningen?

STYRKETRÄNING

Styrketräning är självklart. Det ger dina muskler styrkan att styra skidorna nerför berget, oavsett om backarna är fyllda med pucklar. Muskelstyrka bidrar också till att öka din kontroll över skidorna, så det blir lättare att carva och få åkningen att se lätt ut, och du kan köra längre. Samtidigt är starkare muskler och leder ett utmärkt, om inte det bästa skyddet mot skador. Starkare muskler och stabilisatormuskler minimerar risken för skador vid skidåkning och i vardagen.

UTHÅLLIGHET

Du behöver inte att kunna springa ett maraton eller cykla till Alperna. Men en bra grundkondition kommer att innebära mycket för nöjet vid din skidåkning. På skidsemester kommer du vara igång under en längre period, upp till 7 timmar per dag. Om du inte är van att röra dig och hålla igång, kommer det att bli väldigt tungt för kroppen. Men med rätt grundförutsättning blir skidsemestern mycket roligare och du kommer att ha energi för att skidor, även sista dagen då alla andra är trötta.

BALANS

Balansträning är en viktig del av försäsongsträningen som tränar och vänjer kroppen till att återhämta sig från obalans tillbaka till en bas position där du är i kontroll. Dessutom styrker balansträning stabilitet i lederna, särskilt i vrist och knästabiliteten.

KOORDINATION

Under skidåkning händer det en massa saker. Du måste hålla ett öga på pisten framför, människorna omkring, styra benen, komma ihåg rätt position och ha en bra stavisättning. Det är många saker på en gång och därmed koordinationsträningen en viktig del av din försäsongsträning. Det stärker kroppens förmåga att samarbeta och stärka din core (magmuskler), vilket är en mycket viktig del av träningen.

GRATIS FÖRSÄSONGSTRÄNINGSPROGRAM

Här är den kompletta och perfekta gratis träningsprogramet. Det är satt upp för att tränas fyra gånger i veckan, men om du bara har tid tre gånger i veckan, se till att du bara byta byta runt på dagarna veckan efter. Allt visas i sin helhet i det träningsprogram som du kan ladda ner nedan.

Det viktigaste i ett träningsprogram är progression, utveckling så att man blir starkare eller snabbare varje gång. Därför rekommenderar vi att föra en logg över dina framsteg. Det finns massor av coola apps för ändamålet. Samtidigt är det mycket motiverande att se att det går framåt, även om du inte kan känna det i kroppen.

FÅ DITT TRÄNINGSPROGRAM HELT GRATIS HÄR

TIDSBRIST? KÖR TRÄNINGSPROGRAMMET I VARDAGSRUMMET

Har inte tid eller lust att gå för att träningscenter, kan du också göra en riktigt effektiv träning i ditt vardagsrum. Det kräver lite kreativitet, men är då ett utmärkt alternativ och riktigt bra skid utövar.

Eftersom alla övningar sker utan extra vikter, måste man skruva upp intensiteten. Träningsprogrammet för vardagsrummet är uppbyggt som ett cirkelträningsprogram där du arbetar intensivt under en kort period, pausar och arbetar intensivt igen. Detta ger både styrka och uthållighet.

Försäsongsträning i vardagsrummet är ett bra och billigt alternativ till att träna på gym.

FÅ DET KOMPLETTA TRÄNINGSPROGRAMMET HÄR! 100% GRATIS

VÄGLEDANDE SKIDÅKARTRÄNING

Denna guide bör användas som vägledning och inte som en helig graal för försäsongsträning. Huvudsaken är att du håller dig igång och har styrka i benen och coremuskelaturen för skidsemestern. Vi lovar att det kommer att bli en mycket trevlig upplevelse. Får du inte grepp om hur de olika övningarna ska utföras så rekommenderar vi att du talar med en personlig tränare för att få visat hur man utför övningarna korrekt.

GÖR SOM PROFFSEN

Se downhill mästaren Aksel Lund Svindal förbereda sig för kommande skidsäsongen med en omgång hård träning. Seriöst motiverande.

INSPIRATION

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You can use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>